certyfikaty

Ośrodki SPA to niejednokrotnie „świątynie przyjemności”, kuszące atrakcyjną ofertą i zapewniające wypoczynek na najwyższym poziomie. Konkurencja jest ogromna, a wybór trudny. Rosną także oczekiwania klientów wobec jakości świadczonych usług.


Z Joanną Kordasiewicz, wówczas Business Development Manager w firmie Projekt Hotel, odpowiedzialną za wdrożenie obiektów SPA do certyfikacji rozmawiał Wieńczysław Zaczek.

Czy zawsze oferta obiektu pokrywa się z rzeczywistością?
Niestety, nie. Najgorzej, jeśli nasze oczekiwania zdecydowanie rozmijają się z pakietem usług prezentowanych na miejscu. Wtedy pojawia się rozczarowanie, a pobyt z przyjemnego zamienia się we frustrujący.

Czym w takim razie kierować się przy wyborze ośrodka?
Wśród wielu kryteriów ważne jest to, czy ośrodek SPA posiada certyfikaty jakości świadczonych usług i czy gwarantuje bezpieczeństwo użytkowników. Certyfikat jest licencją na bezpieczny relaks dla gości i przepustką dla właściciela obiektu do wzrostu zaufania klientów.

Czy kategoria hotelu jest odpowiednikiem tego samego w strefie SPA?
Niekoniecznie. To dwa różne systemy. Wysoka kategoryzacja hotelu nie gwarantuje tej samej jakości w SPA. Problem w tym, że nie istnieje jeden system oceny jakości ośrodków SPA. Różne firmy przyznają różne certyfikaty, ale standardy jakości powinny być podobne. Ważny jest więc sam fakt posiadania certyfikatu dla strefy SPA.

Dlaczego certyfikat jest tak ważny?
Przejście procedury certyfikacyjnej gwarantuje wprowadzenie odpowiednich standardów obsługi, organizacji pracy, zasad higieny.
Posiadanie certyfikatu zdecydowanie wyróżnia ośrodek na tle konkurencji. Jest on też lepiej postrzegany w branży.

Czy certyfikat jest też istotny dla gości zagranicznych?
Zdecydowanie tak. Certyfikaty nadawane przez wyspecjalizowane
międzynarodowe jednostki certyfikujące dostosowują wymagania do światowych standardów w zakresie higieny i bezpieczeństwa użytkowników, kreują pozytywny wizerunek SPA i dopasowują ofertę usług do oczekiwań gości, którzy przyjeżdżają do naszego kraju.


Certyfikat jest gwarantem jakości, poświadczonej przez niezależną jednostkę certyfikacyjną, posiadającą stosowne akredytacje. Ustanawia lub udoskonala system zarządzania, pozwala na sprawdzenie, czy prowadzona działalność jest zgodna z uregulowaniami prawnymi, podnosi kwalifikacje pracowników, ustanawia politykę higieny i bezpieczeństwa w ośrodkach SPA&Wellness, pozwala lepiej ukierunkować ośrodek, zwiększyć efektywność świadczonych usług, daje możliwość promowania usługi poprzez współpracę z biurami turystycznymi.


Polskie ośrodki SPA & Wellness odczuwają potrzebę posiadania certyfikatu?
Niestety, świadomość certyfikacji jest wciąż zbyt mała. Dynamicznie
rozwijający się rynek będzie musiał jednak wcześniej czy później
zareagować na szeroko pojętą certyfikację. Potrzeby rynku będą wymuszały konieczność prawnego uregulowania kwestii licencyjnych
dla ośrodków.

Jak w takim razie zdobyć certyfikat?
Na rynku istnieje kilka firm specjalizujących się w przyznawaniu certyfikatów, a sam proces jest wielopłaszczyznowy. Obejmuje audyt wewnętrzny, pozwalający ocenić ośrodek pod kątem specjalnie
opracowanego zestawu pytań. Następnie klient otrzymuje raport z przeprowadzonego audytu. Wymagania standardu, które nie są spełnione,
trzeba uzupełnić bądź wdrożyć. Po pozytywnym wyniku audytu, oceniającym zgodność ze przyjętym standardem, proces zostaje zakończony przyznaniem certyfikatu.

Na jaki czas nadawany jest certyfikat?
Minimum 3 lata. W drugim i trzecim roku obiekt podlega jednak audytom nadzorującym bieżący stan higieny i bezpieczeństwa. Właścicielowi ośrodka SPA powinno zależeć na stałym monitorowaniu działań certyfikacyjnych, bo daje to gwarancję utrzymania wysokiego poziomu
usług. A to wpływa na zadowolenie klienta.

Certyfikat – to dziś konieczność czy fanaberia?
Konieczność! Podyktowana dbałością o najwyższą jakość usług w miejscach, w których istnieje ryzyko zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka. Świadomy klient stawia na ośrodki posiadające nie tylko ładny design, ale także dostarczające dowodów na jakość świadczonej usługi. Istotną sprawą jest również przygotowanie ośrodków do oczekiwań gościa zagranicznego. Jednym słowem – dbałość o szczegóły i stosowne licencje
zaprocentują zajęciem lepszej pozycji na coraz bardziej konkurencyjnym
rynku SPA.